Muutospedagogiikan avulla lapsi oppii kohtaamaan muuttuvan maailman haasteet

Muutospedagogiikan avulla lapsi oppii kohtaamaan muuttuvan maailman haasteet

Varhaiskasvatuksen kentällä puhutaan nyt paljon muutospedagogiikasta. Pedagogisen orientaation on luonut Matti Huuskonen. Dokumentteja, kirjauksia ja koulutuksia on hiottu huippuunsa kohta jo vuosikymmen. Muutospedagogiikka antaa valmiuksia kohdata tilanteita ja asioita, jotka ovat hänelle uusia. Samalla kehittyvät mm. itsesäätelytaidot, vuorovaikutustaidot ja resilienssi. Nämä näkökulmat eivät ole ristiriitaisia vallitsevien pedogogisten näkemyksien kanssa, vaan samat asiat löytyvät itse asiassa valtakunnallisesta varhaiskasvatussuunnitelmastkin. Muutospedagogiikka onkin siis yksi näkökulma, jolla jo asetetut tavoitteet voidaan varhaiskasvatuksessa saavuttaa.

Pedagogiikastaan Matti on ammentanut myös menetelmän, joka tunnetaan jo ympäri Suomen Rymykerhona. Rymykerhossa hyödynnetään muutospedagogiikan lähtökohtia ja tehdään pedagogiikasta apuväline varhaiskasvatustyöhön. Tavoite on tehdä näiden taitojen oppimisesta johdonmukaista ja löytää oppimiseen keinoja.

Rymykerhossa toimitaan usein metsässä, mutta samat menetelmät ovat hyödynnettävissä urbaaneissa olosuhteissa yhtä hyvin. Nimenomaan muutospedagogiikan viitekehys säilyy näissä molemmissa. Matti sai konseptin valmiiksi ja otti 2016 Rymykerhon menetelmänä käyttöön myös omassa työssään. Sitemmin menetelmä on otettu käyttöön jo useissa eri varhaiskasvatusyksikössä ja näissä päiväkodeissa lasten valmiudet ovat silminnähtävissä pienissä arkisissakin hetkissä.

Muutospedagogiikka ei toki ole syntynyt tyhjästä, vaan Matti on prosessoinut tärkeitä näkökulmia monista lähteistä, kuten valtakunnallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta, itämaisesta filosofiasta ja Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuistakin.

Luennoidessaan Matti kertoo paljon näistä lähtökohdista ja itämainen filosofia pysäyttää monen kuulijan. Matti tunnetaan varhaiskasvatuksen konsultin ja opettajan tehtävien lisäksi Kung Fu -opettajan työstään. Moni mieltää Kung Fun pelkäksi itsepuolustuslajiksi ja ne toki liittyvät toisiinsa, mutta Kung Fun filosofiasta ja meditatiivisesta puolesta meillä on paljon hyvää opittavaa.

Varhaiskasvatuksessa on valloillaan pedagoginen näkemys, jossa "vähän kaikki opettaa vähän kaikkea". Kuinka moni opettaja kuitenkaan kokee, että lapsi oppii riittävästi sellaisia taitoja, joita hänen tulisi erityisesti työstää? Muutospedagogiikka pyrkii antamaan tilaa erilaisille oppijoille, mutta vie oppimista ryhmätasoisesti eteenpäin.

Matti kouluttaa muutospedagogiikkaa ja Rymykerho-menetelmää lähtökohtaisesti niin, että ensin lapset ja varhaiskasvattajat viedään "rymyämään" ja sen jälkeen Matti käy aikuisten kanssa kokemuksen läpi pedagogiikan näkökulmista. Ammennettavaa riittäisi, sillä ensimmäisessä koulutussarjassa riittäisi materiaalia ainakin kuudelle koulutuskerralle ja usein kertavierailullla vasta raavitaan tavoitteiden asettelun ja menetelmän käyttöönoton pintaa.

Rymyäminen ei tarkoita pelkkää metsässä liikkumista, vaan lapsiryhmälle sovitetaan valmis toiminnan struktuuri. Ryhmän kanssa läpi käytävät harjoitteet käyvät läpi mm. orientoitumisen, yksilöharjoittelun, ryhmätyön, filosofisen keskustelun ja rentoutumisen. Nämä hyvän tuokion peruspalikat ovat jo monelle varhaiskasvatuksessa tuttuja, mutta nyt kullekin toiminnan vaiheelle on määritelty toiminnan tavoitteet.

Matti kouluttaa muutospedagogiikkaa ja Rymykerhoa menetelmänä useissa kaupungeissa ja menetelmän tueksi hän on laatinut paljon koulutusmateriaalia. Lisäksi pian ilmestyvät sähköiset työkalut auttavat varhaiskasvattajaa laatimaan omalle varhaiskasvatusryhmälle menetelmän mukaisia toimintahetkiä.

Kirjoittaja:
Lauri Laattala